kako organizirati dječje igračke?

Kad postanete mama, u moru novih stvari s kojima ćete se suočiti, jedna od njih bit će i ona “Što sa svim ovim igračkama?”. Broj dječjih igračaka kao da se naizgled povećava; maknete jednu, a pojave se dvije (ili vi ne možete odoljeti preslatkom medi ili dijete igračke dobije od bake i djeda). I onda se dogodi da se ni ne okrenete, a dječja soba i dnevni boravak su vam puni igračaka kojima se dijete vrlo vjerojatno ni ne igra, a i onim dijelom kojim se igra, muku mučite kako ga pospremiti. Poznato?

Ako ste se prepoznali u gornjem opisu, niste jedini. Mnogo mama (i tata) ima problema s prevelikim brojem igračaka koje su “preuzele” kuću, a pitanje je koliko se djeca njima uopće igraju. Iako ne volim gomilati stvari, ni mene nije zaobišao ovaj problem; igračke zbilja kao da se množe.

Kako ih onda organizirati na način da se djeca s njima uistinu i igraju, a da vam njihovo pospremanje više ne bude frustrirajuće?

Prije samog organiziranja, važne su dvije stvari – raščišćavanje i čišćenje. Nekako mi nema smisla da konstantno premještate igračke kojima se dijete uopće ne igra ili da ih pospremite prljave. Naravno da ih nećete “lickati” svako malo, ali one kojima se dijete najviše igra, posebno ako ih stavlja u usta, važno je i održavati. Igračke ćete najjednostavnije raščistiti ako pratite donju infografiku, a za čišćenje će vam biti dovoljno neko blago sredstvo. Detaljni vodič za raščišćavanje i čišćenje igračaka možete pročitati ovdje i ovdje.

Tek nakon što ste igračke raščistili i očistili, možete krenuti s organiziranjem, a organizirati ih možete na dva načina. Prvi je način da su sve igračke dostupne djetetu, ali raspoređene prema kategorijama za lakše snalaženje i pospremanje, a drugi da djetetu ostavite nekoliko igračaka na polici, a druge spremite izvan njegovog dosega pa ih rotirate na tjednoj ili mjesečnoj bazi.

Prvi način (praktičan je ako dijete nema mnogo igračaka):

  1. Raščišćene igračke najprije podijelite u grupe, tj. slične igračke stavite sa sličnima (npr. plišance na jednu stranu, slagalice i puzzle na drugu, pribor za plastelin na treću itd.).
  2. Nabavite spremnike.

Najbolje su kutije/košare u kombinaciji s policama. Dijete tako spremljene igračke može dohvatiti, samo vratiti nazad, a u samoj kutiji ne treba vladati neki pretjerani red, dovoljno je igračku ubaciti unutra. Gotovo sve trgovine namještajom danas u ponudi imaju neku vrstu ovakvih spremnika pa vam pronalazak ne bi trebao biti kompliciran.

  1. Igračke prema količini i smislu stavite u odgovarajuće spremnike.

Nakon što ste vidjeli s koliko igračaka raspolažete i nabavili sve što vam treba, rasporedite ih u spremnike. Trik kojeg ovdje možete upotrijebiti je taj da u jednu kutiju/košaru/ladicu stavite sve potrebno za jednu vrstu igre/aktivnosti pa onda tu kutiju samo donesete (vi ili dijete) kad treba (npr. u jednu kutiju stavite sav pribor za plastelin, u drugu sav kuhinjski pribor, u treću sve za lutke itd.).

  1. Spremnike označite.

Ovaj je korak opcionalan, možete ga i preskočiti ako mislite da nije potreban. Međutim, ako vi znate gdje što ide, ne znači da to znaju i drugi članovi obitelji ili samo dijete. Oznake će pomoći da se igračke jednostavnije pospreme. Za djecu koja ne znaju čitati stavite simbole, a za one koji znaju prave natpise. Mislim da će djeci pospremanje igračaka tako biti puno zanimljivije, ali i jasnije (mi odrasli nekad zaboravimo da nam djeca ne mogu čitati misli). Oznake možete napraviti sami ili naručiti (jedino bi mlađi klinci naljepnice mogli pokušavati skinuti).

  1. Ako primijetite da sustav koji ste osmislili djetetu ne odgovara, mijenjajte ga.

Nijednog organizacijskog sustava ne smijemo se držati “k’o pijan plota”. Kako dijete raste, mijenjaju se i njegove potrebe i interesi pa ćete onda napraviti i modifikacije u načinu na koji organizirate igračke.

Drugi način:

O organiziranju igračaka na nešto drugačiji način (ali i još mnogo toga) “porazgovarala” sam s Mihaelom, Supermamom koja stoji iza profila @playandlearnmama. Mihaela je bila ljubazna pa je strpljivo odgovorila na sva moja pitanja.

Napiši nam nešto o sebi.

Ja sam Mihaela, mama dvije djevojčice: Ene (4 godine) i Nine ( skoro 2 godine). Inače sam prof. hrvatskog i engleskog po struci, ali nakon što sam postala majka i provela neko vrijeme na porodiljnom s curama kod kuće, jako me počela zanimati dječja igra i svi njeni aspekti, kao i učenje kroz igru i tako sam počela s društvenim mrežama. Moj IG profil, blog i Facebook stranica orijentirani su na igru, stavljam aktivnosti s curama iz naše svakodnevice, a možete pročitati nešto i o temama vezanima uz dječji razvoj i učenje kroz igru. Preko Instagrama sam upoznala i povezala se s puno mama koje dijele zanimanje za dječje aktivnosti i igru i svaki dan naučim nešto novo što volim podijeliti s drugima i primijeniti s mojim curama.

Kojim se igračkama najviše vole igrati tvoje djevojčice?

Trenutno su im najdraže magnetne kocke za gradnju, koje su izrazito otvorenog tipa i mogu se prilagoditi bilo kojem uzrastu. Ena obožava graditi 3D konstrukcije tipa kućice, dvorce i slično, i stavljati unutra lego figurice ili životinje. Znači kod nje je više izražena ta imaginativna komponenta, što je i karakteristično za njenu dob. Nina, s druge strane, voli senzoričku igru magnetnim kockama. Proučava boje, oblike, voli ih slagati pa rušiti, sviđa joj se zvuk kada se magneti spoje…

Od ostalih igračaka, vole se igrati s lutkama, slagati lego kocke, kuhati u kuhinjici za igru…

Kakve igračke preporučuješ s obzirom na dob djeteta?

Svako dijete je posebno, tj. razvija se svojim tempom tako da je teško kategorizirati aktivnosti prema dobi. S te strane, korisnije je odrediti na kojem stupnju razvoja se vaše dijete trenutno nalazi pa prilagoditi igračke i aktivnosti njegovom razvoju i interesu. Mnogi roditelji traže aktivnosti / igračke za npr. petogodišnje dijete. Stvar je u tome što ne postoje dva identična petogodišnjaka: neki već čitaju, dok neke to uopće ne zanima i bave se drugim stvarima. Ili kod beba je to još više izraženo – neke bebe s 10 mjeseci već hodaju, dok su neke puno sporije u gruboj motorici, a s druge strane, verbalno su jako napredne. U svakom slučaju, djeca imaju različita područja interesa i razvojno ne napreduju linearno, nego u skokovima, tako da ih ne treba uspoređivati prema dobi.

Kako bismo odredili što ponuditi djetetu kao poziv na igru (igračku ili aktivnost) potrebno ga je promatrati u igri i shvatiti što ga najviše trenutno zanima te prilagoditi igračke i aktivnosti njemu.

Ako bi morala podijeliti ugrubo aktivnosti prema nekim općenitim dobnim skupinama to bi bile bebe, predškolci i školarci, ali ne bi išla u detaljnije podjele za vrstu aktivnosti i igračke.

Koji je optimalan broj igračaka za dijete?

To je stvarno teško odrediti, ali u svakom slučaju manje je više. Više volim koristiti izraz materijali za igru jer se cure ne igraju isključivo igračkama, već i materijalima koji potiču igru otvorenog tipa. Materijali otvorenog tipa mogu se prilagoditi i koristiti na bezbroj načina te se prilagođavaju djetetovim potrebama i interesu i djeca ih često koriste na načine koje ne možemo predvidjeti.

Možete imati hrpu igračaka, ali ne bi sve igračke trebale biti dostupne djetetu svo vrijeme. Trebalo bi ih podijeliti prema vrsti i rotirati ih s vremena na vrijeme. Osim igračaka, trebalo bi rotirati i slikovnice, ali i prostore za igru.

Kako organiziraš igračke svojih djevojčica – na što posebno paziš i koji tip organizatora ti se pokazao najboljim?

Igračke koje trenutno nisu u rotaciji (nisu dostupne curama) držim pospremljene izvan njihovog dohvata. Pošto nemam veliko spremište samo za igračke, držim ih u kutijama na nekoliko mjesta u stanu ( ispod kreveta i u ormaru). Najbolje su mi se pokazale plastične kutije sa poklopcima. Važno je da vi znate što se nalazi u kojoj kutiji da odmah možete doći do onoga što tražite. Ja sam svaku kutiju označila kategorijom igračaka (puzzle, igra malog svijeta, čitanje i pisanje, brojevi, diy, nestrukturirani materijal, reciklirani materijali, kreativni materijali…), ali možete koristiti i prozirne kutije pa vidite odmah što je unutra. Koristim kutije različitih veličina, jer npr. za ispod kreveta trebaju biti plitke, a za u ormar mogu biti i dublje. I imam posebno mjesto za sve košarice i pladnjeve na kojima im obično ostavim igračke i aktivnosti na policama.

Igračke koje su u rotaciji izložene su na policama tako da su dostupne curama ( jedna po polici) i da znaju gdje ih trebaju vratiti kada završe igru.

Spomenula si rotaciju igračaka. Možeš nam malo detaljnije pojasniti što ona podrazumijeva i dati nam konkretan primjer?

O rotaciji sam puno pisala na blogu i IG, ali to je nešto što bi svakako preporučila svakom roditelju. Najteže je početi, tj. napraviti onu početnu čistku igračaka, ali kasnije sve ide lako. Gledajte na to tako da ulažete svoje vrijeme kako biste ga dobili nazad, kad se vaša djeca počnu samostalno igrati zbog promjene okoliša u kojem se nalaze. Jer, nemoguće je uopće očekivati samostalnu igru ako im je prostor za igru u kaosu i ako imaju preveliki izbor igračaka.

Dakle, zašto rotirati igračke? Rotacija pomaže održavanju prostora za igru organiziranim i raščišćenim. U suprotnom, djeca su zatrpana i fizički i psihički. Konkretno, nabavite velike kutije u koje ćete pospremiti igračke koje nisu u rotaciji. Izvadite sve igračke i sortirajte ih prema kategorijama (npr. lego, autići, igra uloga, puzzle…). Uzmite iz svake kategorije jednu igračku koju ostavite vani, a ostale iz iste kategorije pospremite. Ono što ste ostavili, rasporedite na police tako da ćete igračku izložiti uredno i dostupno djetetu. Sami promatrajte kada će dijete izgubiti interes za stvari na policama i tada ih zamijenite onima koje ste pospremili. Također možete rotirati i prostor za igru, s obzirom da nemamo svi toliko mjesta da uguramo u jedno mjesto i senzoričke igre i mali svijet i kutak za gradnju kockama i slično. Zadržite uvijek u rotaciji ono što dijete najviše zanima. Npr. ako ga zanima Lego, napravite mu jednu policu samo za lego, u donju stavite kutiju s lego kockama, a gornju ostavite praznu za gradnju. Korisno je i napraviti ugodan kutak za čitanje sa slikovnicama te stolić za kreativno izražavanje ( možete rotirati materijale: npr. jedan tjedan drvene bojice, pa pastele…).

Tko posprema igračke nakon igre? Ti ili djevojčice? Imaš li neki savjet ili trik za roditelje kojima je ovo konstantan izvor frustracije?

Uh, ovo je teško pitanje. Odgovorit ću kako bi trebalo biti, i dati par savjeta, iako moram priznati da se i sama još borim na tom području.

Ako imate mlađu djecu, pospremanje igračaka nakon igre možete pretvoriti u dio same igre: Npr. kažete djetetu da donese sve crveno što može naći, a nakon toga i ostale boje. Ili možete čak i koristiti štopericu i reći: Baš me zanima koliko će ti trebati da pokupiš ove lego kocke! Nekada koristim i pospremanje uz pjesmicu koju je Ena učila na engleskom (prigodno, pjesmica se zove Clean up! 😊)

Obično cure i ja zajedno pospremamo, iako znam da bi barem Ena trebala već sama napraviti svoj dio posla. Ponekad ju baš uhvati pospremanje pa sama sve složi i zove me da vidim kako je sve lijepo pospremila. Ali, ne mogu reći da je još razvila naviku pospremanja.

Pomoć pri pospremanju je i dobra organizacija prostora. Kao što sam već rekla, ako svaka igračka /aktivnost ima svoje mjesto na polici, dijete će znati gdje ju treba vratiti.

Što radiš s igračkama s kojima se tvoje djevojčice ne igraju – “prerastu” ih ili im više nisu zanimljive?

Igračke koje vidim da su cure prerasle ili da gube interes za njih stavljam u veliku kutiju i pospremam zajedno s drugim igračkama koje nisu u rotaciji. Kada se kutija napuni, obično ih poklonimo ili ih odnesem u vrtić ako što trebaju.

 

Hvala Mihaeli na odličnim odgovorima!

 

Mi igračke organiziramo kombinirajući oba načina. Prvo su joj sve igračke bile u dnevnom boravku jer nije imala svoju sobu, zatim sam sve igračke preselila u sobu, a u dnevnom je mogla zadržati tri. Međutim, kako je vrijeme prolazilo (a u međuvremenu smo preuredili i dnevni), shvatila sam da se ipak više igra u dnevnom, a manje u svojoj sobi pa nam kutije u sobi više služe kao spremište (makar su joj u dosegu), a polica u dnevnom za rotaciju. Ovo je primjer kako se jednom postavljen organizacijski sustav ipak nekad treba promijeniti, jer kao što sam napisala, mijenja se dijete, mijenja se prostor u kojem raste pa nije realno da sve ostane isto.

Dakle, da sumiramo: za koji se god način organizacije i tip spremnika odlučili, igračke je važno najprije raščistiti. Zauzimat će vam manje mjesta u prostoru, a djeca će se njima uistinu i igrati. Važno je da igračke budu dostupne i da se lako vraćaju na mjesto jer će djeca tako brže i lakše surađivati oko pospremanja. Kad “zapne”, možete ih motivirati različitim igrama i pjesmom.

I to je to!

Nadam se da vam se ovaj post svidio i da će vam pomoći u organiziranju igračaka.

Do idućeg puta,

vaša Petra P.

Petra P
PETRA Supermama i zaljubljenica u organiziranje, planere, TO DO liste, lejbel mejkere, uredski pribor, čišćenje i raščišćavanje, minimalizam, jednostavne dekoracije i uređenje prostora s malim budžetom. Odgovorna, tiha, uvijek spremna pomoći, nespretna, pedantna.