elementi i rituali zdravlja

Naš je organizam sastavljen od 5 kvaliteta velikih elemenata kao i Zemlja. Mi smo neodvojivi od svih ciklusa na Zemlji. Neodvojivi od njezinih ritmova.

Harmonija našeg tijela i uma očitava se kroz harmoniju odnosa, ponašanja i na kraju se očita na našem zdravlju.

Element prostora se tako pokazuje kao prostor unutar kože, šupljine unutar glave, krvnih žila, usne šupljine, zrak osjetimo kao govor, udisanje, pokrete rukom, vatru kao toplinu i temperaturu kože i krvi, želudac koji vatrom probavlja i transformira hranu u energiju, pigmentacija, voda koja je preko 70% dijelom naših svih organa i strukture te zemlja koja nam daje strukturu kostiju, noktiju, hrskavica…

Ako razumijemo i ovu podjelu možemo vrlo lako shvatiti kako svatko od nas ima drugačiji omjer tih elemenata i pod tim utjecajem osjeća svoje tegobe i senzacije. Na svoj način. U svojim okolnostima.

Kvalitete tih elemenata su različite: neki su topli, hladni, gusti, tamni, lagani, promjenjivi, statični, gusti i prema tome su njihove pod dominacije u različitim omjerima odgovorne za naš pokret, transformaciju i konstrukciju i sve što se događa u tijelu.

Bez obzira na dominaciju u našoj strukturi i izgledu tijela mi se i dalje neprestano mijenjamo, svakog dana, svakog trenutka događa se dinamika oku nevidljiva ali na nas i elemente u nama utječu brojni čimbenici. Tu je posebno hrana koju unosimo, godišnje doba kad nam je hladnije ili toplije, stvari koje činimo i kako se ponašamo kroz dan.

Našom će ljutinom i frustracijom dominirati vatra, snaga ili voda izaći će kroz suze, kada smo tužni dominirati će teška zemlja i voda zajedno pa smo “poput blata”, kada smo veseli i poletni puni smo zraka i lagani smo.

zima

Zima našem tijelu donosi povlačenje, tromost i težinu jer su to njezina svojstva. Ona povećava simptome poput artritisa, nemira, tuge, težine. Tada se često u žena budi preosjetljivost i tada se poistovjećuju sa bolestima koje rado “privuku” ali i zadrže jer upravo im jedino ta slabost dopušta da odmore i maknu se od obaveza i stresa.

Budući da priroda spava i mi imamo tendenciju usporiti i odmarati, a to nije uvijek moguće. Ili je moguće ali ne vidimo kako.

Naviknute smo slušati tuđe procjene i zaključke o sebi pa kada se i dogodi bolest “napokon” se okrećemo unutarnjem glasu koji pjeva pjesmu o našem tijelu i unutrašnjem svijetu. Sklone smo to interpretirati kao bolest, a ne senzaciju koja nam govori da je vrijeme da nešto promijenimo. Javlja se strah. Otpor. Tražimo pomoć.

Zbog svega unutar nas što je daleko dublje od vanjskih procjena, nerijetko žena koja je teže odbolovala govori kako ju je bolest promijenila, preporodila i osvijestila joj ono bitno i kako se “odmorila” i spoznala sebe.

Iskustva koja nam je dano da prođemo prilika su za duhovno buđenje.

Današnji principi i tehnike mindfulnessa govore o prilikama učenja i promjene kroz intelekt, mozganje i samo introspekciju, ali rjeđe objašnjavaju kako se, zapravo, ne moramo mijenjati ili postati neke druge, bolje, duhovnije, čišće osobe od onoga što već jesmo. Mi već sad jesmo na onom stupnju u životu koji je uspješan, čist i idealan za nas.

Potrebno je samo maknuti koprenu uvjerenja o nekoj “boljoj i novoj ja” kao uspješnijoj i stabilnijoj.

Dozvoliti si rituale koji nisu mehanički i iz navike, očistiti će naše aure i naslage koje, kao žene, volimo sakupljati oduvijek, kao i plodove i osjećati se loše u trenutcima, danima, mjesecima prihvaćanja kroz svoj način koji se rasteže sve od ljubavi do samokažnjavanja i boli, znači osjetiti sebe.

Rituali i čišćenja, shvaćanje svojih potreba i tijela za mnoge je neugodan proces, ali tako ćemo postati svjesne stanja, misli kojih se sramimo i za koje se krivimo.

To unutarnje sazrijevanje donosi nam i odgovornost za svoje zdravlje, ali nosi i vraća povjerenje i poštovanje prema životu koji je uvijek stvaranje i promjena. Danas, radi se i ide s tim da nam je sve “ugodno” no, promjene su uvijek neugodne ako su trajne.

“Treba uroniti u iskidano tkivo i pohvatati konce koji vise posvuda. Ta polomljenost, krhkost, zahtijeva dugo zalijevanje i rad na povjerenju i korijenima. A zatim učimo iznova. Gdje se rađam? Kamo dolazim?Kuda idem? K sebi….” Senka K. Mijić (Holističko zdravlje žene)

Razumjeti svoje želje, znati što želimo, s čim rezoniramo, što nas zove i što nam je u srcu, znati što nam je odbojno samo je polovica cjeline koju trebamo da bi ispunjenost i rezultati bili cjeloviti. Druga je polovica osjetiti tijelo koje unatoč odluci može još uvijek aktivno pokazivati sumnju i strah.

Čvrsti stavovi, bez obzira koliko bili iz dobrih namjera, mogu naše tijelo učiniti prečvrstim, krutim i nefleksibilnim i važno je zapitati se koliko zapravo odobravamo ljude s kojima se ne slažemo u životnim odabirima, a time ćemo dobiti i odgovor na vlastita odobravanja. Naš um može nas uvjeriti da je u pravu, a tijelo istovremeno može pokazivati da biološki to za nas i dalje nije potpuno prihvaćeno.

Za početak pokušajte sklopiti ugovor sa sobom o tome kako ste nježna, dobra, spremna i topla osoba prema svojim stavovima. Kako ne osuđujete nedostatak spontanosti i uzbuđenja oko nekih neistraženih stvari koje saznajete u sebi i u svijetu oko sebe i kako je dovoljno dobro čak i ako osjećate otpor prema njima.

I tako zaronite u sebe bez očekivanja.

razumjeti prvi dom i život

Maternica je naš prvi dom. I muškarcu i ženi. Svaki je muškarac porođen kroz ženu kao što  su i mnoge žene porodile osobe, ali nisu sve one majke.

Majka je dubina i stvaranje, ona predstavlja proces i učenje, majka može biti majka i usvojenom djetetu i sebi i prijateljima, svojim idejama, ostvarenjima… Ograničene smo znanjem o reprodukcijskoj plodnosti, a zapravo gajimo i mnoge druge plodnosti u sebi.

Vrlo često u nemogućnosti reprodukcije ne vidimo što nas ograničava te vlastiti ciklus i pojavu svake nove mjesečnice počnemo gledati kao kaznu i još jedan neuspjeh. To stvara frustracije i nerazumijevanje. Naše tijelo prima te poruke.

Ovo se snažno očitava u druge bitne stavke života te ostavlja trag na našim težnjama i načinu na koji doživljavamo ono što “moramo”.

ženski ritual plodnosti i omekšavanja

YONI parna kupka  – ritual nježnosti i ljubavi

Svaka žena se mjesečno prirodno samo očisti kroz ciklus. Yoni je pak, parna kupelj koja služi odavanju poštovanja svojoj unutrašnjosti i nije samo fizički proces. Kroz toplinu i paru koje imaju svojstvo omekšavanja naših tijela, omekšati ćemo i grubosti i ukočenosti koje možemo nakupiti čak i ako cijeloga dana samo opušteno sjedimo na radnom mjestu. Osjećaj grubosti u tijelu, a posebno u osjetljivom dijelu naše ženskosti očitava se na grubosti koju prosljeđujemo drugima.

Yoni parna kupelj lagana je i nježna vlažnost koja omekšava tkiva i maternicu te podupire protok naše krvi, a time i važnih životnih sokova. Pokušajte si stvoriti intimnu i mirnu atmosferu, polumrak, možda svjetlost svijeća. Sve što je moguće za vas. Uronite u vrijeme sa povjerenjem iz srca jer um neće razumjeti smisao ovog procesa.

Potpuno se opustite i pripremite posudu za parnu kupelj na koju ćete moći sjesti. U posudu ulijte dovoljno vruću vodu s oprezom da najsnažnija para prva ode kako vas ne bi ozlijedila i dodajte neku biljku ili ju skuhajte zajedno s vodom kako bi osjetile njezina ulja, poput tulsija, kadulje, nevena, ružmarina, lavande, kamilice. Kad sjednete na posudu naslonite se i slobodno omotajte dekom i ručnicima, zatvorite oči i samo promatrajte svoje tijelo kao meko, nježno, gipko, sve dok osjećate paru ispod sebe. Ostanite tako barem 10 minuta.

Ukoliko osjetite snažnu potrebu za suzama, bolovanjem, jecajem i tugom, slobodno prihvatite te osjećaje bez uzdržavanja i podržite se ljubavlju i nježnim riječima naglas. Osjećaj srama, nelagode, čudnosti i svi otpori koji se jave su normalni.

Nemojte odustati ako ne osjećate “ništa”. Ponovite ritual sve do mjesečnice. Nakon kupke moguć je i osjećaj umora, bezvoljnosti i potrebe za spavanjem ili zagrljajem.

Ovaj ritual donijeti će vam fizičke promjene i olakšanja kroz nekoliko mjeseci koje ćete moći prenositi u svoj svakodnevni život. Iskustva su duboka i individualna. Ne izostaju.

Yoni kupka pomoći će kod osvještavanja želja, težine, plodnosti, bolova, ciklusa, nakon operacija, kod gubitka maternice, u menopauzi. Izbjegavajte ovaj ritual u trudnoći te za vrijeme mjesečnice.

ABHYANGA – ritual uljenja tijela

Svaka osoba ima drugačiju kvalitetu kože ovisno o tipu elementa koji njome dominira.

Postoje tako tipovi koji su skloni isušivanju kože, oni su uglavnom osjetljivi i skloni glavoboljama, slabije energije i njima dominira strah. Drugi su oni koji su masnije, snažnije, deblje kože koji su uglavnom stabilni, ali skloni lijenosti i pretjerivanju. A treći oni između koji su gorljivi, skloni upalama, crvenilu i manifestacijama svojeg temperamenta promjenama na koži, aknama…
Svima je zajednička potreba da se ta osobnost umiruje, njeguje i drži pod kontrolom.

Ritual uljenja jedan je od najpodržavajućih za naš organizam. Ulja ne maste kožu već se kroz nju kao najveći organ apsorbiraju u organe bez da prolaze kroz unutrašnje sokove i prerađuju se kroz želudac, te tako direktno hrane i čine dobrobiti svim tkivima.

Uljenje tijela nakon nekoliko će mjeseci donijeti rezultate kroz probavu, spavanje i opći osjećaj mira. Pomoći će kod bolova, suhoće, zglobova, pokretljivosti kako kostiju tako i crijeva, krvotoka i rada srca.

Postupak: najbolje vrijeme je prije spavanja.

Lagano ugrijte 1-2 dl ulja te uđite u topao tuš ili kadu. Kad voda otvori pore lagano se od vrata polijte uljem i mažite nježno posebno u području zglobova, prijeloma koljena i laktova te trbuha. Jednom tjedno možete to učiniti od glave i kose koju posebno masirajte pa sve do peta.
Nakon toga ili naizmjenično se zalijevajte toplom vodom i nemojte se brisati već lagano utapkajte samo višak vode ručnikom. Ne trebate se bojati da ćete biti masni jer će tijelo upiti ulje. Utoplite se, umotajte i legnite spavati.

Odabir ulja

VATA TIP ili tip suhe, lagane i osjetljive prirode: sezamovo ulje koje grije što ćete osjetiti nakon masaže (za ovaj tip dobro je raditi ritual svakodnevno kroz 10 dana)

PITTA TIP ili tip vruće i gorljive prirode sklone nervozi i ljutnji: kokosovo ulje koje hladi kožu i tijelo.

KAPHA TIP ili tip robusne i trome građe i spore probave: bademovo ulje

U jutarnju pak rutinu možete uključiti uljenje nosa sa tri kapi sezamova ulja i lagano ih umasirati u nos. Ovo će pomoći kod alergija, glavobolja i suhe sluznice te kao zaštita.

Mućkanje ulja (laneno, maslinovo, bademovo….) ujutro oko 10 minuta u usnoj šupljini donosi brojne dobrobiti u borbi protiv toksina. Ulje nakon 10-20 minuta ispljunite jer ono na sebe te toksine veže.

Slobodno istražite ove teme dublje.

Izvor : “Ayurvedska knjiga zdravlja”; ” Holističko zdravlje žene” ; Senka Kušer Mijić

Neka vam služe na dobro i ostajte zdravo!

Korana Kolec
KORANA Mama dvije djevojčice Lane i Ruže, kći, supruga, yoga teacherica i improvizator. Obožavateljica univerzuma i istraživačica. Kontradiktorna i rob navike, uvijek u procesu promjene. Ponekad stroga dosljedna mama, više puta mama u kaosu bez plana.