čak 73% roditelja u prometu koristi mobitel! jesi li i ti jedan od njih?

Fotografija: Jovica Drobnjak

Samo jedan usputan pogled na mobitel za volanom može imati nesagledive posljedice na naše i tuđe živote. Samo jedan e-mail na koji odgovaramo dok kao pješaci hodamo prometnicom može uzrokovati pogrešan korak i dovesti nas pred jureći automobil.

Projekt “Dan bez mobitela u prometu” pokrenut je 2017. godine, a idejno je zamišljen kao dugoročan projekt provođenja kampanja osvješćivanja i prevencije s ciljem smanjenja broja nesreća uzrokovanih korištenjem mobitela u prometu. Mobitel se smatra četvrtim ubojicom na cesti, a kažnjavanje ne daje rezultate bez provođenja kampanja prevencija i osvješćivanja. Svake godine se kroz projekt pokreću aktivnosti kojima se utječe na promjenu opasnih ponašanja u prometu i podizanje svijesti i odgovornosti kod sudionika u prometu.

U četverogodišnjem razdoblju napravljeno je nekoliko zanimljivih istraživanja. Među najzanimljivijima je istraživanje navika korištenja mobitela u prometu kojem su rezultati bili poražavajući. Kad 91 posto vozača automobila potvrdno odgovori na pitanje koriste li mobitel za vrijeme vožnje, slobodno možemo zaključiti da hrvatski vozači nemaju zadrške biti za volanom i istodobno razgovarati ili tipkati po mobitelu. Osim vozača ispitane su i navike biciklista i pješaka. Više od 50 posto pješaka dok prelazi prometnicu razgovara na mobitel, piše SMS poruku ili objavljuje na društvenim mrežama. Svaki treći biciklist tijekom vožnje razgovara na mobitel, a svaki peti ima slušalice u ušima i sluša glazbu. Istraživanje je nažalost pokazalo izrazito tolerantan odnos prema uporabi mobitela u prometu.

Provedeno je i prvo istraživanje distrakcije u prometu, tj. istraživanje ove specifične vrste nepažnje koja se javlja kada su vozači, umjesto na vožnju i događanja u prometu, usredotočeni na neku drugu aktivnost. Rezultati su također zabrinjavajući. Tri puta sporije reagira vozač na prepreku kada piše SMS ili traži aplikaciju. Što znači u praksi ako na 20 metara ispred automobila koji se kreće brzinom 50 km/h istrči pješak, vozač s mobitelom u ruci bi ga sigurno udario. Primijetio bi ga prekasno zbog usporene reakcije od čak 2,5 sekunde.

Vođeni rezultatima istraživanja izrađena je aplikacija za mobitel koja  omogućuje da mobilni uređaj pozivateljima na pozive odgovara SMS porukom da se ne možete javiti jer ste u prometu, a pozive bilježi. Realiziran je pilot projekt postavljanja novog semafora sa svjetlećom signalizacijom kao jednog od alata upozorenja pješacima koji koriste mobitel prilikom prelazaka prometnica.

Kako bi se konstantno djelovalo na osviještenost u prometu izrađena je i edukativna brošura „Mobitel – sakriveni ubojica na cesti“ koja je dostupna na ovoj poveznici.

Projektu Dan mobitela u prometu nositelj je Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, sufinanciran je sredstvima Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa, a pokrovitelji su Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Hrvatska gospodarska komora, Fakultet prometnih znanosti Zagreb i Grad Zagreb.

Projekt vodi gđa. Renata Ivanović, projekt managerica i savjetnica za komunikacijske strategije, koja je projektu i idejna začetnica. Popričali smo s gđom Ivanović o aktivnostima i novitetima u ovogodišnjoj kampanji.

Prošle godine je Hrvatski sabor zahvaljujući inicijativi projekta Dan bez mobitela u prometu i istoimenim kampanjama čije su poruke došle do više od tri milijuna ljudi 21.10. proglasio i Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa. Uspjeli ste nemoguće – kako ste uspjeli?

Kada smo 2017. pokrenuli kampanju Dan bez mobitela, ljudi su nam u mailovima, na web i Facebook stranici često govorili kako smo se uhvatili nemoguće misije, jer je danas mnogima nezamislivo odvojiti se od svojeg mobitela dalje od pola metra, a još manje da ga ne koriste u prometu. Međutim u rujnu prošle godine Hrvatski Sabor je datum 21.10. proglasio Nacionalnim danom sigurnosti u cestovnom prometu s obrazloženjem da je taj datum inauguriran kroz projekt Dan bez mobitela u prometu postigao vidljivost i rezultate zahvaljujući kampanjama osvješćivanja o opasnostima u prometu, te da se on uzima kao datum kroz koji će se ubuduće obilježavati dobre prakse sigurnosti u prometu. Uspjeli smo temu o opasnostima korištenja mobitela u prometu dovesti do jedne vrlo relevantne teme o kojoj se govori u javnom prostoru, jer prije četiri godine, to nije bilo tako. Korištenje mobitela u prometu tretiralo se kao jedno od ponašanja koje je zapravo neminovno u današnje vrijeme, jer smo unutrašnjost automobila, recimo, pretvorili u svoj poslovni ured. Da smo uspjeli osvijestiti ovaj problem govori i činjenica (prema našem zadnjem istraživanju koje smo proveli prije petnaest dana) kako danas nema niti jednog građanina koji će reći da to ponašanje ne može dovesti do nesreće u prometu. Prije četiri godine kad smo radili prvo istraživanje navika i ponašanja sudionika u prometu vezano za korištenje mobitela čak je 30 posto ispitanika ustvrdilo da takva navika nije opasna, niti bi je trebalo kažnjavati. Danas je situacija obrnuta, upravo građani smatraju kako kazne za ove vrste prekršaja treba još povećati.

Ovo je već četvrta godina trajanja projekta. Na čemu je naglasak u ovogodišnjoj kampanji?

Ove godine glavna tema kampanje su roditelji i djeca u prometu, navike i ponašanja roditelja u prometu te na koje načine sigurnost djece u prometu iz ugla roditelja, točnije njihovih navika i ponašanja u prometu možemo unaprijediti.

Proveli smo prvo istraživanje navika i ponašanja u prometu roditelja djece u dobi do 14 godina u kojem smo ih pitali koje navike imaju te na koje sve prepreke nailaze u prometu i na prometnoj infrastrukturi, a koje im onemogućuju da sa svojom djecom u prometu budu sigurniji. Rezultate istraživanja prezentirati ćemo na konferenciji, ali ekskluzivno vama možemo otkriti jedan od podataka koji je još uvijek jako zabrinjavajući, a govori kako ovakve kampanje ima smisla ustrajno i dalje raditi. Čak 73 posto roditelja vrtićke i osnovnoškolske djece je reklo kako u raznim situacijama u prometu koriste mobitel. Najveći broj mobitel koristi u šetnji s djetetom na nogostupu ili dok prelazi prometnicu te dok guraju kolica. Takve prizore svi možemo svakodnevno vidjeti na ulici. A valja tu naglasiti kako je i to ponašanje opasno, jer je pažnja umjesto na promet usmjerena na razgovor, a reakcije roditelja su tri puta sporije. U slučaju da se nešto dogodi na tom raskrižju postoji vjerojatnost da roditelj zaokupljen mobitelom ne bi reagirao istom brzinom kao što bi to učinio da je fokusiran samo na promet prilikom prelaska prometnice. Zabrinjavajući je također podatak da 30 posto roditelja, od navedenih 73 posto koji koriste mobitel dok su sa djecom u prometu, to čini čekajući dok je na semaforu crveno svjetlo.

Fotografija: Jovica Drobnjak

U komunikaciji u ovogodišnjoj kampanji polazimo i od teze kako djeca prvenstveno uče o ponašanju u prometu promatrajući što i kako to čine njihovi roditelji. Djeca kopiraju roditelje u djelima. Želimo roditelje osvijestiti da su njihova ponašanja, a ne riječi ono što će njihovoj djeci biti prvi uzori, i što će kopirati. Kroz kampanju komuniciramo na način da pokazujemo kako odgovorno ponašanje pridonosi usvajanju dobrih navika u prometu, te obrnuto, neodgovorno će pridonositi usvajanju loših.

Tako će i telefoniranje za volanom, koje malo dijete promatra da radi njegov roditelj, biti ponašanje koje će za njega biti prihvatljivo. Štoviše, i samo će dijete u automobilu tražiti mobitel ili tablet kako bi ga za igru moglo koristiti. Na koji način se roditelji postavljaju u određenim situacijama, da li i kako koriste auto-sjedalice, na koji način opremaju dijete kad ono kreće u samostalnu vožnju biciklom, koriste li kacigu, reflektirajuće prsluke – sve su to teme koje ćemo otvarati u okviru ovogodišnje kampanje, jer sigurnost djece u prometu nije samo vezana uz korištenje ili nekorištenje mobitela, nego uz ukupnu svjesnost o opasnostima u prometu i načinima na koje se one u najvećoj mjeri mogu izbjeći, te svjesnosti roditelja da vlastitim ponašanjem u prometu djecu pripremaju da i sami sutradan kao odrasli ljudi budu odgovorniji.

Danas je i konferencija „MI I NAŠI GADGETI U PROMETU’ koja se organizira u sklopu projekta?

Da, svake godine na datum 21.10. organiziramo konferenciju „MI I NAŠI GADGETI U PROMETU’ na određenu temu, okupljamo sve dionike u prometnoj industriji, autoindustriji, IT i mobilnim komunikacijama i medijima s ciljem povezivanja svih koji su u razvojnom smislu uključeni u ovo važno područje čovjekova života i zajednice.

Ovogodišnjom temom Djeca i roditelji u prometu stavljamo posebni fokus na korištenje mobitela u prometu, vezanje pojasa i upotrebu autosjedalica, nošenje kaciga i reflektirajuće odjeće kad smo biciklisti, motoristi, pa i pješaci, te na brzinu.

U sklopu projekta imali smo nagradni natječaj „Osvoji autosjedalicu“ u kojem smo roditeljima postavili izazov da nam pošalju priču o tome što svojoj djeci govore i što sami rade da bi ih naučili sigurnosti u prometu. Odaziv je bio velik, a deset najboljih priča objavili smo na našoj web i Facebook stranici gdje su dobitnika, odnosno ovaj puta dobitnicu izabrali čitatelji. Nagrada će dobitnici biti uručena na konferenciji.