pobijedite “sindrom povratka s godišnjeg odmora”

unsplash.com

Kako se vratiti u svakodnevicu (a zadržati malo ljeta u sebi)?

U današnjem svijetu opsjednutom poslom, ljetno je doba kratkotrajno olakšanje od životnog žrvnja. Postaje moguće pobjeći od svakodnevne žurbe i guštati ​​u dragocjenim toplim ljetnim danima i večerima – isključiti se, zabaviti s obitelji, uživati ​​u životu. Kraj ljeta stoga mnogim ljudima označava kraj sezone opuštanja, odmora i zabave. Nema više bezbrižnih dana, kasnih buđenja usred tjedna niti ljetnih roštilja ili okupljanja. A tek pomisao na duge i hladne “kiše jesenje”? Dani su nesumnjivo sve hladniji i kraći, a onima osjetljivijima na pomanjkanje svjetlosti to može pridonijeti i razvoju sezonskog afektivnog poremećaja (čitaj: “zimske depresije”).

Naravno, za neke od nas kraj ljeta označava i veliko olakšanje. Nisu svi ljudi ljetni “fanovi”. Ljeto može biti financijski, fizički i emocionalno zahtjevno doba godine. Ove je pak godine cijela priča dodatno otežana zbog pandemijske situacije i raznoraznih mjera koje su utjecale, te koje će i dalje značajno utjecati na živote svih nas. Ali za one prve, vraćanje u stvarnost nakon “najdivnijeg doba godine” (i neizbježan povratak na posao) može donijeti i nalet post g.o. bluesa.

Što je post-g.o. blues?

Također poznat kao “sindrom nakon odmora”, ovaj pad raspoloženja i nezadovoljstvo vlastitim životom mogu nas pogoditi nakon razdoblja intenzivnih emocija koja su veoma različita od naše svakodnevice. Post-g.o. blues po nekim je simptomima sličan anksioznosti ili depresiji: nesanica, niska energija, razdražljivost, poteškoće u koncentraciji i anksioznost. No, za razliku od depresije i anksioznosti, simptomi su kratkotrajni.

 

Kako se nositi s time? Evo nekoliko praktičnih savjeta:

 

Sjetite se lijepih stvari koje nosi hladnije godišnje doba.

Vuneni džemperi, šarene gumene čizme, jabuke i naranče, čitanje uz vatru ili pod toplom dekicom, uživanje u dugim hladnim šetnjama uz more nedjeljom, tople juhe i ostala “jela na žlicu” – samo su nekoliko stvari zbog kojih ćete se smiješiti i ove jeseni i zime.

Promijenite svoje mišljenje o ljetu.

Tendencija koju mi ljudi imamo je da “romantiziramo” ono što je prošlo. Budite iskreni sami sa sobom i priznajte si da ni ljeto nije savršeno. Sigurna sam da ste se mnogo puta uhvatili kako gunđate zbog vrućina, gužvi, turista itd. Kako se ljetno doba bliži kraju, sve to nestaje, a vi imate priliku zapamtiti od ljeta ono u čemu ste uživali, ali i dobiti od jeseni sve ono što ste ljeti izgubili.

Planirajte putovanje.

Imati nešto čemu se možemo veseliti kao i iščekivanje predstojećeg događaja mogu nam uvelike pomoći u prihvaćanju završetka ljeta. Obzirom na situaciju s koronavirusom putovanja u inozemstvo će i dalje biti otežana ali sigurna sam da još uvijek niste upoznali sve skrivene kutke ove naše prekrasne zemlje.

Uvedite željene promjene u ostatak godine…

Pokušajte osvijestiti što radite drugačije ljeti i pokušajte planirati unaprijed. Naime, umjesto da se vratite starim navikama, potrudite se stvoriti nove. Na primjer, ako se bojite da ćete se po povratku s godišnjeg odmora opet udaljiti od prijatelja, napravite tjedni plan druženja – i držite ga se. Vjerujem da i najzaposleniji od nas mogu u svoj gusti kalendar ubaciti par druženja s prijateljima tjedno. Vjerujem da ste to već stoput pročitali ali još jednom to pročitati može biti presudno za vašu promjenu – najbitnija je organizacija. I upornost u provedbi onoga što smo odlučili.

Iskoristite najbolje od ljeta i ujesen.

Dajte si dopuštenje da svoj ljetni mentalitet dovedete u rujan i kasnije. Zabavite se i opustite kad imate priliku, birajte svježe proizvode s tržnice, šetajte nakon večere i provodite vrijeme na otvorenom kad god možete…malo vjetra, kiše ili snijega neće vam naškoditi (naravno, ukoliko ste dobrog zdravlja!).

 

Budite strpljivi i dan po dan (re)kreirajte svoju svakodnevicu. Post g.o. blues neće zauvijek trajati. U međuvremenu, “olabavite”. Nemojte se gristi što se osjećate onako kako se osjećate i prihvatite svoj osobni ritam prilagodbe. Ukoliko vaši simptomi potraju duže od nekoliko tjedana, moj savjet je da se obratite stručnjaku – naime, postoji mogućnost da je problem “dublji” od same prilagodbe nakon godišnjeg odmora. Kao i uvijek, ako mogu pomoći, tu sam.

Za kraj, želim vas pozdraviti s jednom lijepom mišlju…Kao što svako razdoblje života nosi svoje, tako i svako godišnje doba ima svoje ljepote. Kako je napisao Stanley Horowitz, “zima je gravura, proljeće akvarel, ljeto ulje na platnu, a jesen mozaik svih njih.” Dozvolimo stoga sami sebi biti ovdje i sada, uzeti iz svakog dana upravo ono što nam može pružiti!

Tijana Debelić
Tijana Debelić, psihologinja i kognitivno-bihevioralna psihoterapeutkinja u superviziji s desetogodišnjim iskustvom rada na području psihologije. Smatra se rođenim psihologom i unatoč mnogobrojnim hobijima i interesima koje gaji (skupljanje gramofonskih ploča, kuhanje, fotografija, do-in, jedrenje) ne može zamisliti da radi išta drugo. Otkad zna za sebe, pokušava razumjeti razloge koji utječu na ljudsko razmišljanje, osjećaje i ponašanje. Priroda je njezin izvor osvježenja i nadahnuća, a vježbanje mindfulness-a omogućuje joj novi pogled na život. Njezina najveća strast je pomaganje drugim ljudima da upoznaju same sebe i zadovolje svoju najintimniju želju: živjeti ispunjen život i ostaviti trag. Pred par godina pokrenula je vlastiti projekt, Psi Qonsult. Kako ga ona voli zvati: prostor susreta, bliskosti i promjene. Adresu ureda trenutno je u potpunosti zamijenila onom online i putem ekrana pomaže mnogima „da ostanu normalni“.