malo o dijetama ili kako sam naučila hraniti se zdravo

unsplash.com

Drage moje mame, vjerojatno vas je većina ovdje uključujući i mene bila i pokušavala skinuti višak kilograma nekim dijetama s pompoznim nazivima „Dukan“, „Keto“, „Mesna“, „Chrono“ itd. Ima ih još mnoštvo. Ono što je zajedničko svim tim dijetama je odricanje od neke skupine namirnica da bi se postigao gubitak kilograma. Međutim, takav gubitak kilograma je teško za održati i nije zdrav prije svega.

Ja sam iz vlastitog interesa završila starter tečaja o nutricionizmu kod jedne mlade nutricionistice, i odabrala sam baš nju jer se ona kao i ja osobno protivi izbacivanju bilo koje skupine namirnica iz prehrane. Dakle, ono što sam naučila i sada dijelim s vama je da su nam za naš organizam i zdravlje potrebne sve skupine namirnica i da je bit u balansu, a ne izbacivanju. Ono što sam također naučila, a znala i prije, jest da nam za naš organizam jedino nisu potrebni slatkiši, gazirani sokovi, grickalice i peciva od bijelog brašna. To je jedina skupina namirnica bez koje apsolutno možemo, pa ako si želimo dobro i moramo. Naravno, tu i tamo možemo pojesti i to, ali ne da dominira našom prehranom. Meni je izbacivanje slatkiša kao velikom ljubitelju istih veoma teško palo, ali kada si nađemo adekvatne zamjene onda ni to nije takav problem.

Puno se priča o ugljikohidratima, izbacivanju, sotoniziranju 🙂 i slično. No, ugljikohidrati su energija i potrebni su nam, ali potrebno ih je birati pametno. Ne jesti UH iz krafne i bureka, već iz cjelovitih žitarica, voća i povrća koje sadrži UH. Ako moramo baš i pojesti tu krafnu, onda ju pojedimo ujutro, da ju tijelo do kraja dana stigne probavati, a kako dan odmiče kraju tako smanjujemo unos UH, a povećavamo unos proteina recimo. Ono gdje također griješimo je voće. Voće je super, izvor je vitamina, vode, ali i šećera tj. fruktoze, pa ako recimo pojedete dvije banane, pola lubenice i mjericu jagoda i to sve pred kraj dana, onda je logično da sutra stanje na vagi neće dati baš neki rezultat.

Dakle, treba jesti sve ali paziti na količine i doba dana kada se određene namirnice unose.

Još jedna super žena od koje sam mnogo naučila je gospođa Anita Šupe (potražite ju na internetu) koja ima i svoju knjigu za one koje zanima više. Najveću promjenu koju sam napravila slušajući Anitu je da sam izbacila sve vrste masnoća, a uvela svinjsku mast, maslinovo i kokosovo ulje. Ove prve dvije masnoće jedine ne mijenjaju kemijski sastav prilikom termičke obrade i djelomično maslinovo ulje, te su zbog toga puno bolja opcija nego obično suncokretovo ulje koje više u svojoj kuhinji uopće ne koristim. Da mi je netko prije rekao da ću palačinke peći na svinjskoj masti, rekla bih da nije normalan, no sada mi je to sasvim uobičajena praksa, a nema nikakav utjecaj na okus. Punomasno vrhnje, punomasno mlijeko, to su sve prirodne masnoće koje su zdrave i dobre. Mlijeko na kojem piše „light“ nije zdravo, njemu su oduzete masnoće, ali zbog okusa su dodani šećeri i ostali sastojci koji nisu dobri.

Nadalje, o važnosti izbacivanja bijelog brašna i bijelog šećera iz upotrebe već znamo svi, ali to su zaista promjene koje čine razliku. Ja sam recimo veliki kavopija, i kada sam shvatila koliko zapravo šećera unesem samo kroz kavu, a da zaboravim na sve ostale oblike u kojem ga unosim, ostala sam šokirana. Dakle, moj savjet je da ne jedete vaše napitke, već da ih pijete. Izbacite šećer, šlag, mlijeko iz svojih kava (kava s mlijekom je izrazito štetna jer zakiseljava organizam, saznajte o tome više). Postepeno šećer zamijenite medom, stevijom, agavom i slično, a najbolje da kavu pijete bez ikakvih dodataka.

Ono što je bitno da zapamtite je da je hranu najbolje jesti u izvornom obliku, to znači da jedemo hranu, a ne proizvod.

Evo primjera, dakle komad mesa je hrana i ima samo jedan sastojak, dok je recimo pašteta proizvod, prerađevina i ima čitav popis sastojaka uglavnom katastrofalnih i nepotrebnih za bilo čiji organizam. Ograničite unos svih tih šuškavih hrana, hrana iz vrećica s listom sastojaka i jedite cjelovitu hranu, pravu, a ne proizvod ili prerađevinu. Birajte domaću, organsku hranu, kod nas ima tako puno OPG-ova koji nude domaću hranu po cijenama nižim nego je to u dućanu, a nije špricana, meso nije filano hormonima i slično.

Ono što sam također naučila ja zabluda o količini obroka. Većina nutricionista će reći morate jesti tri velika i dva međuobroka. Ali vi to ne morate, vi ne morate jesti svakih dva sata kao beba. Stalnim jedenjem opterećujete vašu jetru, razina šećera u krvi non stop skače i time štetite svoj cjelokupni probavni aparat. Vjerujte sasvim je u redu imati duže periode bez hrane, ja sam veliki pobornik povremenog posta (malo si detaljnije proučite ako želite). Znam postiti i po dva dana, a da ne osjećam glad, a benefiti za organizam su ogromni. Ne znam jeste li čuli za pojam autofagija? Naime, jedan japanski znanstvenik je dobio Nobelovu nagradu za otkrivanje Autofagije. To je metabolički proces koji stanice koriste kako bi razgradile i reciklirale stanične komponente i iz tijela izbacile vlastite otpadne tvari. Sama riječ potječe od grčke riječi auto (samo) i phagein (jedenje), što u prijevodu znači “jesti samoga sebe”. U osnovi, to je mehanizam u tijelu kojim se tijelo rješava svih „razbijenih“ odnosno oštećenih stanica (organela, proteina i staničnih membrana) kada više nema dovoljno energije za njihovo održavanje. To je reguliran i uredan metabolički proces razgradnje i recikliranja staničnih komponenti. Autofagija se aktivira nakon 16-satnog posta. Recimo, završite navečer jesti u 18h i sutra prvi obrok jedete u 10h. Ja ovaj tip posta prakticiram svaki dan, veoma je lako, veoma korisno, pa čak doprinosi i gubitku kilograma i topljenju masti, jer tijelo onda naše salo koristi kao izvor energije.

Da rezimiram cijelu ovu priču, drage moje mame, jedite, morate jesti, ali jedite kvalitetno i dobro. Ne jedite ono što ne bi dale svojoj djeci. Čitajte deklaracije, educirajte se, ja sam platila da ovo sve naučim, ali s vama sada dijelim besplatno, ima more predavanja, besplatnih, članaka, knjiga. Izdvojite to vrijeme za sebe da naučite više o hrani, o spojevima pojedinih vrsta namirnica, o vremenskoj raspoređenosti obroka, o balansiranoj prehrani, uz naravno fizičku aktivnost i ne samo da ćete izgubiti kilograme, već ćete što je puno važnije sačuvati svoje zdravlje. Jer kako kaže ona stara dobra: ono si što jedeš! A još bolje je da se idući put prije nego odete u Mc Donalds pitate: „Bi li ovo jela osoba koja voli sebe?!“

Maja Leskovar
MAJA Magistra ekonomije koja je živjela dugi niz godina u Splitu, udala se i zadnje 4 godine živi u Križevcima. Obožava putovanja zato je i vlasnica putničke agencije. Teški hedonist, obožava fino papati, obožava sve moguće i nemoguće wellness tretmane. Voli jako čitati i učiti strane jezike od kojih aktivno priča engleski i njemački, te pasivno talijanski i španjolski. Zaljubljenica u komedije i smijeh. Klasa pesimist koja već par godina radi na svojoj duhovnoj dimenziji i tranziciji prema optimizmu i uživanju u sadašnjem trenutku.