kako biti svjestan roditelj

unsplash.com

Imate mališane kod kuće? Ako se ponekad osjećate kao da gubite kontrolu i ne znate kako dalje, niste sami.

Između neuspjelih pokušaja odvikavanja od pelena, noćnih i rano-jutarnjih buđenja, bratske ljubomore i razmirica, dječjih iznenadnih napadaja bijesa i promjena raspoloženja, partnerskih prepirki oko (pravilnog) odgoja djece ali i nedostatka intimnosti, raznih osobnih frustracija i još puno puno toga…budimo iskreni – vjerojatno vam preostaje malo energije i vremena za sebe i za (pro)nalaženje novih rješenja da vam život (i roditeljstvo) budu ljepši (i lakši!).

Naravno, postoje baka i djed, prijatelji, udžbenici o roditeljstvu, a na svu sreću postoje i Supermame sa svojim uvijek fantastičnim savjetima! No, u cijeloj toj priči postoji još jedna vrhunska tehnika za koju možda još niste čuli i koja vam može potpuno promijeniti način življenja, a time i bivanja roditeljem. Mindfulness.

Ivana se jako dobro sjeća kakva su bila radna jutra u njenoj kući. Budući da je njezin suprug morao rano otići na posao, na njoj je bilo buđenje i oblačenje Mie i Noe, tada 5 i 3, priprema i davanje doručka, te dovoženje u vrtić. “Naša je jutarnja rutina bila samo hrpa dernjave i jurnjave. Nitko nije radio ono što je trebao raditi. Klinci se nisu ni najmanje brinuli o tome da vrijeme leti, dok sam ja cijelo vrijeme trčala naokolo kao kokoš sa odrezanom glavom pokušavajući sve obaviti da ne zakasnim na posao.”

Što mislite, je li vrijedno usvojiti vještinu koja vam može pomoći da se naučite bolje nositi sa ovakvom ili sličnom situacijom?

Biti mindful znači biti svjestan, obratiti pažnju na sadašnji trenutak. To znači da ste svjesni što se događa oko vas, što mislite i kako se osjećate.

I ne samo to, biti mindful znači gledati na svijet s manje osuđivanja, a više prihvaćanja.

Cilj mindful roditeljstva je naučiti promišljeno (a ne automatski i nesvjesno) reagirati na djetetova ponašanja. Vježbanjem mindfulnessa učite prihvaćati svoje dijete ali i sebe kao roditelja (i ljudsko biće).

Naravno, niti uz mindfulness roditeljstvo nikada neće biti med i mlijeko: slika iz američkih filmova, znate ona gdje im se na putu za godišnji odmor pokvari auto ali njih četvero i njihov najdraži četveronožni ljubimac bez suza i svađa napuste auto te se s velikim osmijesima na licu bezbrižno upute na sunčanu livadu koja se baš eto slučajno nalazi uz cestu…ONA izgleda besprijekorno u savršenoj haljini, ON se sjetio ohladiti i ponijeti na put njezino najdraže vino, u slamnatom piknik kovčežiću nalazi se ručak kojeg je pripremio, ručak kojeg djeca pojedu bez prigovora i pritom se ne umrljaju. Mislim da smo se razumjeli.

Umjesto toga, biti mindful roditelj znači biti ovdje, svjestan sadašnjeg trenutka, i ne dozvoliti da emocije ili traume iz prošlosti ili brige o budućnosti „oboje“ vaše trenutno iskustvo ili – što je još važnije – vašu reakciju. I dalje možete osjećati ljutnju ili frustraciju, ali sada ćete znati zašto se tako osjećate, i što je još važnije, znati ćete što napraviti s tim osjećajima – kako je najprikladnije postupiti u tom trenutku – smirenog uma i srca – ne više kao marioneta ili barka na olujnom moru.

Kao roditelj, svatko od nas pokušava napraviti najbolje s onime što zna. I to je u redu.

Naša nesavršenost, njezino prihvaćanje i spremnost na promjene su najvrjedniji alati koje imamo.

Zapamtite: NAJBOLJI RODITELJ JE SVJESTAN RODITELJ!

Tijana Debelić
Tijana Debelić, psihologinja i kognitivno-bihevioralna psihoterapeutkinja u superviziji s desetogodišnjim iskustvom rada na području psihologije. Smatra se rođenim psihologom i unatoč mnogobrojnim hobijima i interesima koje gaji (skupljanje gramofonskih ploča, kuhanje, fotografija, do-in, jedrenje) ne može zamisliti da radi išta drugo. Otkad zna za sebe, pokušava razumjeti razloge koji utječu na ljudsko razmišljanje, osjećaje i ponašanje. Priroda je njezin izvor osvježenja i nadahnuća, a vježbanje mindfulness-a omogućuje joj novi pogled na život. Njezina najveća strast je pomaganje drugim ljudima da upoznaju same sebe i zadovolje svoju najintimniju želju: živjeti ispunjen život i ostaviti trag. Pred par godina pokrenula je vlastiti projekt, Psi Qonsult. Kako ga ona voli zvati: prostor susreta, bliskosti i promjene. Adresu ureda trenutno je u potpunosti zamijenila onom online i putem ekrana pomaže mnogima „da ostanu normalni“.