kako uključiti djecu u kućanske poslove i pritom im razvijati samopouzdanje i radne navike

Elly Fairytale, Pexels

Ovih dana svi smo primorani osmisliti kako ćemo što bolje i učinkovitije iskoristiti vrijeme provedeno u našim domovima, s našim najbližima. Mnogi pristupaju situaciji  vrlo optimistično i fokusirani su samo na pozitivne stvari koje izolacija donosi. To je svakako za svaku pohvalu. Tako neki misle kako će imati više vremena za čišćenje i pospremanje stana, online tjelovježbu i sve kućanske poslove koje inače ne stižu obaviti, a za međusobno druženje sa svojim partnerima i djecom da i ne govorimo.

Opskrbili ste se s idejama kako što bolje osmisliti zabavu djeci koja su inače u vrtiću ili školi. Već nakon nekoliko dana primjećujete da zapravo u vašem kućanstvu i dalje većinu toga najčešće napravite baš vi i da ste jednako iscrpljeni. I dalje ste u ulozi opskrbljivača, poslužitelja, spremačice, kuharice i asistenta u učenju  s kroničnim nedostatkom još kojeg para ruku. Osim svega toga sada ste još i animator. Uz pripremu ručka kuhate domaći plastelin, printate materijale za bojanje i usput čitate pravila nove društvene igre za koju, kad dođe na red, najvjerojatnije više nećete imati energije.

O vremenu  za sebe ne usuđujete se ni razmišljati. Kako biste ipak sačuvali energiju za igru i kvalitetno druženje u nastavku doznajte kako djeca mogu doprinijeti vašoj obiteljskoj svakodnevici i pri tom razvijati pozitivnu sliku o sebi jer će se tako osjećati uspješnima i korisnima. Naime, kad djeca dobiju priliku da nešto samostalno odrade i pri tom budu uspješna, osim što razvijaju radne navike, raste i njihovo samopouzdanje.

Evo nekoliko primjera primjenjivih na većinu djece po dobi.

Dijete od 2 i 3 godine može:

Pospremiti svoje igračke.
Obući se uz malu pomoć.
Svoju prljavu odjeću odložiti na za to predviđeno mjesto.
Sudjelovati u postavljanju stola.
Koristiti se žlicom i vilicom.
Nakon obroka odnijeti tanjur u sudoper.
Umiti se i oprati zube uz malu pomoć.
U slučaju prolijevanja uz asistenciju obrisati za sobom.

Dijete od 4 i 5 godina uz sve gore navedeno  može:

Obrisati prašinu u svojoj sobi s polica koje može dohvatiti.
Pospremati manje odjevne predmete u svoj ormar (čarape, gaćice…).
Počešljati se i istuširati uz manju asistenciju.
Pospremiti svoj krevet.
Uz žlicu i vilicu koristiti i nož.
Nahraniti kućnog ljubimca i dati mu vode.

Dijete od 6 i 7 godina uz sve gore navedeno može:

Sortirati i pospremati svoju odjeću.
Samostalno se istuširati.
Obrisati kupaonicu nakon korištenja.
Samostalno si pripremiti doručak i užinu (pahuljice s mlijekom, sendvič…).
Nakon obroka samostalno raspremiti stol.
Sortirati suđe u perilicu uz malu pomoć.

Dijete od 8 i 9 godina uz sve gore navedeno može:

Voditi računa o osobnoj higijeni bez podsjećanja odrasle osobe (oprati kosu, odrezati nokte…).
Usisati i oprati pod.
Zašiti gumb.
Sastaviti listu za kupnju namirnica.
Prema receptu pripremiti jednostavan obrok (palačinke…).
Voditi računa o namještanju alarma i na vrijeme ustati iz kreveta.
Kraće samostalno boraviti kod kuće.

Dijete od 10, 11 i 12 godina uz sve gore navedeno može:

Samostalno koristiti perilicu i sušilicu za rublje.
Peglati.
Promijeniti posteljinu.
Isplanirati i pripremiti jednostavniji obrok s nekoliko namirnica (tjesteninu s umakom od rajčice).
Duži vremenski period samostalno boraviti kod kuće u slučaju da roditelji moraju biti na svom radnom mjestu.
Samostalno učiti i pisati domaću zadaću.

Dijete od 13, 14 i 15 godina uz sve gore navedeno može:

Pripremiti samostalno nešto složeniji obrok (povrtno varivo).
Koristiti i očistiti pećnicu.
Promijeniti žarulju.
Samostalno planirati vrijeme za obavljanje školskih obaveza.

Dijete od 16, 17 i 18 godina uz sve gore navedeno može:

Samostalno isplanirati i pripremiti složeniji obrok.
Čistiti i prati automobil.
Voditi računa o svojim sistematskim pregledima (liječnik, stomatolog) i privremenom odgađanju istih.

 

Navedene dobne karakteristike zamišljene su kao  okvirni vodič jer je svako dijete jedinstveno u svojem razvoju i interesima. Stoga ćete najbolje sami procijeniti za što su  i kada vaša djeca spremna jer ih vi najbolje poznajete!

Želimo da vam jedina posljedica izolacije uslijed korona virusa bude zbližavanje i povezivanje s članovima obitelji!

 

Irena Peroš Grgos, integrativni dječji psihoterapeut, prof pedagogije i sociologije
Kristina Vučinić, integrativni dječji terapeut, odgojitelj predškolske djece

www.tigrom.hr