cyber akademija za djecu – biti siguran u svijetu tehnologija

Projekt Cyber akademija provodi udruga Lokalna akcijska grupa SAVA (LAG SAVA), a sufinancira ga Agencija za elektroničke medije. Cilj im je ojačati znanja, vještine i kompetencije učenika osnovnih škola iz područja medijske pismenosti. U tu svrhu provode s vanjskim suradnicima radionice o pojedinim aspektima medijske pismenosti te organiziraju Dan medija na kojemu učenici mogu pokazati što su od praktičnih vještina i znanja stekli. Na Danu medija gledaju se kratki filmovi u trajanju do 3 minute koje su učenici sami kreirali i glasa se za najbolje (ujedno i vježbanje demokratskog i aktivnog sudjelovanja u zajednici). Učenici imaju priliku svoje znanje pokazati i na kvizu o medijskoj pismenosti. Najbolji filmski radovi i učenici s najviše znanja dobivaju i simbolične nagrade.

Kako bi ih potaknuli na stvaranje, njihov je vanjski suradnik, Ivan Črepić, kreirao dva kratka i vrlo poticajna filma, Krađa i Igra.

O samom projektu više nam je otkrila Marijana Janjić, trenerica za zapošljavanje LAG-a SAVA

Zašto Cyber akademija?

Živimo u vremenu kad smo svi, a ne samo djeca, okruženi tehnologijom od jutra do mraka. Tehnologija iskače iz svakog ugla, s mobitela, s televizijskih ekrana, s računala, s reklama koje vidimo na ulici, u trgovinama, itd. Svima nam dobro dođe promišljanje što od toga zbilja trebamo i koliko, kako ih želimo koristiti, te isto tako da znamo više o nepravilnom načinu korištenja istih a kojima možemo povrijediti svoja prava ili prava drugih ljudi. To se sve uči od malih nogu i zato smo izabrali rad s djecom u osnovnim školama. Paralelno, kroz druge projekte, radimo s mladima, naglašavajući druge aspekte medijske pismenosti. Nadamo se da ćemo uskoro moći ponuditi i drugim generacijama.

Za učenje nikad nije ni prerano ni prekasno.

S kakvim se problemima suočavaju danas djeca u školama?

Sa istima s kojima smo se i mi susretali: kako biti čovjek. Zato je i geslo našega projekta #BiramoŠtoRadimo jer biti čovjek je izbor, bio i ostao. No, tu je i novi element koji dolazi sa sve većim pristupom tehnologiji i beskonačnoj količini informacija. Djeca trebaju, kao i prije, vodstvo odraslih, da im pokažu kako da koriste informacije i tehnologije, a da pri tome zaštite sebe i poštuju druge.

Koliko je digitalizacija i dostupnost svakakvih informacija utjecala na to?

Odgovornost za vlastita djela i ponašanje u cyber svijetu novi je element koji nije postojao u doba kad smo mi, roditelji i njihovi učitelji i učiteljice, barem mi stariji od 30, bili u osnovnoj školi. Sad trebamo i njih i sebe pripremiti i osposobiti za suvereno i sigurno kretanje kroz cyber vode. Tome služe naše radionice. I da učenici usmjere sve svoje cyber vještine, znanja i kompetencije u kreativan i konstruktivan rad kojim se mogu ponositi. Stoga potičemo učenike da u svakom trenutku biraju što rade, s tehnologijom i s informacijama koje su im dostupne.

Mislite li da se generalno može pozitivno utjecati na djecu i na koje načine?

Djeca imaju ogromno povjerenje u odrasle, osobito one najbliže, roditelje, i u odrasle s kojima provode mnogo vremena, kao što su to učitelji i učiteljice. Pokazuju nam to svaki dan. Mi smo njihovi uzori, od nas uče kako se što radi. Budno nas promatraju cijelo vrijeme i bilježe: aha! ovako se voli, ovako se provodi slobodno vrijeme, ovako se igra, ovako se … Na tri točkice možete slobodno dopisati sve čega se sjetite.

Koja je uloga roditelja i učitelja?

Djeca oponašaju naše navike, kako stojimo, kako se smijemo, kako se odnosimo prema sebi i drugima, pa onda i prema medijima i tehnologiji. Želimo li odgojiti odgovorne mlade ljude, na nama je da i sami budemo takvi. U tom smislu, uloga roditelja i učitelja je ogromna, upravo zbog povjerenja koje nam djeca poklanjaju. Ako ste s djecom, svojom ili tuđom, ona vas „snimaju“ i ostavljate traga na njihovu ponašanju.

Na nama je da izaberemo i odlučimo što je to pozitivan utjecaj na djecu.

Ono što je bitno jest da ono što smatramo važnim i pozitivnim doista i živimo, a ne samo „propovijedamo“ riječima.