IVANA VLAK – zahvaljujući majčinstvu pronašla sam svoje novo ja

Moglo bi se reći da je Ivani Vlak majčinstvo zaista preokrenulo svijet naopačke te joj dalo snage i inspiraciju za neke nove početke o kojima prije majčinstva nije niti sanjala. Ivana, supermama dvoje djece i osnivačica AnnikaBaby, ispričala nam je kako je to kad ti se karijera doslovno promijeni preko noći te kakve sve izazove donosi pokretanje vlastitog biznisa.

Kako je krenula priča o pokretanju Annikababy? Za mene osobno, revizoricu sa osam godina iskustva jedino u tom poslu – potpuno neočekivano i bez ijedne primisli o pokretanju vlastitog biznisa. Naime, Anniku je tadašnja vlasnica prije tri godine odlučila prodati, a ja sam uletjela u priču usred rodiljnog dopusta kada je moje drugo dijete imalo tek mjesec dana. Niti sam planirala, niti sam o takvom nečemu uopće razmišljala. Novi vlasnici, moji kolege s bivšeg posla su me pitali bi li htjela brinuti se o webshop-u dok sam na porodiljnom. Moj prvi odgovor je bio  – ma kakvi, što ću ja tamo, ne znam ništa o vođenju biznisa. Rekli su mi da barem razmislim. Bilo je vrijeme božićnih blagdana i ja sam u tih desetak dana čak došla i do odgovora “Da”, ali sam ga idući dan već vratila u “Ma ne”. I tako do zadnjeg dana kad smo se ponovno sastali i ja sam samo izgovorila “Ajde da probam”. Posao managerice u reviziji sam ostavila još prije druge trudnoće da bih mogla više vremena provoditi s kćerkom i zapravo sam planirala početi tražiti drugi posao taman kad je došla ova ponuda. Danas ne mogu biti sretnija zbog toga što sam pristala. Bilo je to jako hrabro, koliko god je Annika tada bila još u svojim počecima i s ne tako puno posla kao danas. Hrabro, jer nikad nisam mislila da ću izaći iz svoje comfort zone u kojoj radim ono što znam. Ja sam sve samo ne avanturist, a meni je ovo bila tada, a i još uvijek je, prava avantura. Odjednom sam se našla u nabavi, prodaji, marketingu, poslu skladištara, dijelom i u IT-u jer ipak je to online trgovina. Na kraju je ispalo da jedino čime se nisam bavila u Annikababy, a ne bavim se ni danas jer koristim usluge vanjskog servisa, je upravo ono što znam kao od šale i za što sam se školovala i susretala s tim u poslu – knjigovodstvo. Tako je to život posložio, a ja moram reći da sam zahvaljujući napuštanju starog posla i hrabrosti o kojoj sam ranije pričala, otkrila neke svoje skrivene talente.

Tko se zapravo nalazi iza vašeg branda? Anniku sam preuzela od jedne mame i nakon tri godine i dalje sam tu. Tu je sada i moja sestra koja odrađuje pakiranje i izdavanje računa. Ja sam mama petogodišnje Maše i trogodišnjeg Marka. Nakon završenog fakulteta, odmah sam se zaposlila u revizorskoj kući Deloitte i tamo ostala punih 8 godina, sve dok se nije rodila Maša. Bio je to posao od jutra do mraka i shvatila sam da s djetetom to neće ići. Nije nemoguće, ali jednostavno to nisam htjela u životu. Na kraju je ispalo da je vremenom i Annikababy postala posao od jutra do mraka, ali osjećaj je neusporediv. Sloboda raspolaganja vlastitim vremenom koju mi daje Annikababy ne može se platiti ni sa čim.

Koliko je teško pokrenuti svoj posao u Hrvatskoj? Pogotovo za ženu? Službeno ga ja zapravo nisam pokrenula, nego samo preuzela vođenje pa si neću pripisivati te zasluge. Međutim, otpočetka radim tako da određujem kada, kako, što, gdje i zašto pa ga zato i doživljavam kao potpuno svoj biznis. Ne smatram da je ženi teže nego muškarcu pokrenuti svoj posao, radi se samo o tome koliko jako to želiš i voliš i koliko dozvoljavaš da se sama brineš o djeci unatoč činjenici da je i otac potpuno jednako roditelj kao i majka. Stare narodne nikad nisu u krivu pa tako ni ona – “Tko hoće, nađe način, tko neće, nađe izgovor.” Iskusila sam to više puta u životu i ne može biti točnije. Istina je da koliko god partner sudjeluje u odgoju, brizi oko djece i održavanju kućanstva, mama je ipak mama i nekako do mame uvijek više tog nekog posla dođe. Zna biti frustrirajuće, ali s druge strane, kad veselo ustaješ ponedjeljkom, kad ne osjećaš baš nikakav problem s tim da u 2 ujutro stavljaš novitete na webshop, kad bebu od godinu dana vodiš sa sobom u skladište da zapakiraš sve narudžbe, onda jednostavno to nije teško. Naravno da bi bilo i fizički i psihički lakše da je drugačije, ali očito je da sam to izabrala jer me ispunjava i jer volim i želim. Prije godinu dana sam u okviru Annikababy pokrenula koncept Annika box-a, mjesečnog paketa iznenađenja koji se pokazao kao uspješna ideja i zbog njega sam jako sretna. Imamo mnogo mama koje ga redovito kupuju i zaista me evo i nakon godinu dana veseli osmišljavati ga iz mjeseca u mjesec. Sada se toga pojavljuje sve više na tržištu i zapravo me na neki način i to veseli. Jer biti prvi je ipak biti prvi. Bez konkurencije se čovjek lako uspava, iako sumnjam da bi se meni to dogodilo jer mi se stalno vrte nove ideje u glavi.

Čini li vam se da je pojava mama blogerica utjecala pozitivno ili negativno na posao s baby opremom? Ako bih se morala odlučiti na samo jedan jednoznačan odgovor, odgovor bi bio da je utjecala pozitivno. I Annikababy je imala nekoliko suradnji i sigurno je da su pozitivno utjecale na promociju našeg branda. Međutim, u svemu u životu pa tako i u poslu, najvažnije je biti umjeren, a čini mi se da to polako nestaje. U zadnje vrijeme, a to je bilo i za očekivati da će se dogoditi, svi reklamiraju sve. Od krpe za čišćenje, dječjih kolica pa do pršuta. I svi govore kako promoviraju samo ono u što vjeruju i što i sami koriste. I tu sad može biti istine, ali i ne mora. Ovisi koliko vas je ta osoba koju pratite uspjela uvjeriti da je tako, koliko ste vi kao osoba spremni povjerovati i koliko se uopće želite baviti takvim razmišljanjem. Ja općenito u životu previše mislim, previše analiziram i koliko god to ljudima u mojoj okolini išlo na živce, smatram da me upravo to dovelo do ove razine uspješnosti. Koliko god je Annikababy i dalje mala online trgovina u usporedbi s ostalima, zbog naših vjernih kupaca koji nas jako vole i mi to osjećamo i doživljavamo preko poruka koje nam šalju, ja je doživljavam uspješnijom od bilo koje druge. Upravo zbog ove poplave promocija na Instagramu koja je pomalo prešla granice umjerenosti, nekako sam odlučila smanjiti broj novih suradnji. Tako se trenutno osjećam ugodnije. To ne znači da ću ih prekinuti zauvijek, ali dok ne osjetim da mi je s nekim ok i ugodno započeti ili nastaviti suradnju, neću ništa na silu napraviti makar to značilo uzlet konkurenciji i pad Annike u poslovnom smislu. Dok god sam ja tu, Annika će primarno biti usmjerena na zadovoljstvo naših kupaca i održavanje povjerenja i tu nema kompromisa, makar neke odluke možda i nisu u duhu onoga kako bi se jedan trgovac trebao ponašati – kupi, prodaj, zaradi. Kod nas dodajem jedan bitan korak prije zarade – biti čovjek. Ako toga nema, zarada me ne interesira niti najmanje.

Koliko je majčinstvo utjecalo na vaš posao? Potpuno, sasvim, skroz, maksimalno. Sumnjam da bih se ikad bavila Annikom da nisam rodila. Nešto je htjelo da pronađem svoje novo ja, da otkrijem u čemu guštam i uživam potpuno. Annika je došla u trenutku kad sam tek rodila Marka i bila mi je doslovno spas jer sam nakon dvije godine mijenjanja Mašinih pelena, kuhanja kašica, beskrajnih šetnji s Mašom u kolicima, slaganja kockica itd. konačno mogla barem dva sata dnevno misliti na nešto drugo. Annika je tada bila u svojim počecima i to je sve bilo izvedivo za odraditi dok bi Marko spavao preko dana. Kako je Marko rastao i bio sve više budan, a Annika je također sve više rasla, nije bilo druge nego uzeti Marka sa sobom na posao i raditi s njim. Rado se toga sjećam makar je bilo naporno zabavljati ga dok istovremeno žurim zapakirati jer dostavljač samo što nije stigao. Znala sam ujutro u 4 sata ustajati i otići u skladište dok bi svi doma još spavali, samo da obavim sve na vrijeme i da svima paketi stignu idući dan. Ako i ne bih stigla, vozila bih navečer pakete u skladište prijevoznika ili kupcima osobno sutradan dostavljala. Svega je bilo. Anniku svi cijene upravo zbog toga i od toga ne odstupamo.

Je li teško opstati na tržištu uz konkurenciju? Je. Najlakše je kad imaš monopol, ali nismo na ovom svijetu da bismo bili biljke. Tu smo da radimo, da živimo život, da ustrajemo, da se trudimo i da ne odustajemo. Koliko god me nekad kopiranje ili veličina konkurencije znalo uznemiriti, nekako se uspijem vratiti na pravu stazu i potruditi se biti još bolja. Osjećaj da si nešto osmislio prvi ili doveo novi brand kojeg sad svi odjednom žele i imaju je neprocjenjiv. I kad te kasnije konkurencija i pojede jer red veličine je red veličine, ti opet nađeš nešto novo i boriš se. A onaj osjećaj ne prolazi i to je pravi gušt!

Što sve nudite u svom asortimanu? Uvijek sam govorila da naši promo oglasi neće glasiti “Sve za bebu” i slično. Mi stvarno nemamo sve jer ne svaštarimo i dok ne nađem najbolji brand za neki proizvod, taj proizvod nećemo niti imati u ponudi. Mame to prepoznaju i zaista mogu reći da smo stvorili predivan odnos s puno kupaca iako smo samo online trgovina. Kad nam kažu da nismo kao drugi, da osjećaju da ne pričaju s ekranom nego sa živim ljudima, to je onda to.

Dakle, kod nas ćete naći ležaljke za bebe, hranilice, dječja kolica, podloge za igru, setove za jelo, grickalice za zube, dude, kozmetiku za bebe i mame, igračke. Nemamo primjerice 12 različitih brandova kolica jer sam se usmjerila samo na ono što sam sama prepoznala i uvjerila se da je dobro i da bih i sama to koristila ili koristim za svoju djecu. Nije mi cilj postati Amazon i imati sve od svega. Kod Annike je sve probrano, s dozom stila, i tako će i ostati.

Gdje se sve mogu pronaći vaši proizvodi? Počeli smo kao internet trgovina pa smo nakon nekog vremena otvorili showroom, a danas evo i trgovinu. Cijela naša ponuda dostupna je na www.annikababy.com, a posjetiti nas možete u centru Zagreba u ulici Petra i Tome Erdödyja 11. To je jedna mirna ulica u kojoj parkinga gotovo redovito ima, a ako slučajno i nema, u blizini je veliko parkiralište tako da mame bezbrižno mogu planirati posjet našem dućančiću.