KAKO PREPOZNATI PREKOMJERNU TEŽINU KOD DJECE

Uvijek su nas učili kako ljubav ide kroz želudac, a ta me je tema posebno zaintrigrirala kad sam postala mama. I to toliko, da sam na kraju magistrirala iz analize troškova i dobrobiti preventivne akcije za spriječavanje prekomjerne tjelesne težine i debljine kod djece predškolske dobi. Vrlo zanimljiva tema no nažalost još uvijek veliki tabu i baš sam ju zato odlučila obraditi za Supermame.

O debljini kao bolesti piše se puno no djeca se gotovo uvijek izostave. Nitko ne želi pisati o njima iako su nam oni najbitniji. Zato me je jako zanimalo kako možemo mi kao roditelji spriječiti taj negativan trend kod naše djece ili kako postupiti kad se ukažu prvi znakovi prekomjerne težine ili debljine.

Jasno je, treba znati kako većina formula za izračunavanje Indeksa Tjelesne Mase ili ITM koje možete naći na internetu za djecu nije primjerena. One ne uključuju neke od bitnih podataka kao što je dječja dob, a donesene su na osnovi američke djece koja se ne mogu usporediti s našom djecom. Kod odraslih, kao i kod djece, govorimo o prekomjernoj težini kad je naš ITM > od 30 i o debljini kad ITM je >35.

ITM = Težina (kg) : (visina)² (m)

Globalno je u svijetu došlo do dvije velike promjene koje su utjecale na nastanak razvoja debljine kao bolesti i koja je dosegla već dimenzije epidemije (WHO; 2010, 2015):

  • povećan unos energetski bogate i kalorično siromašne hrane
  • povećanje fizičke neaktivnosti zbog povećanog sedimentarnog načina života i prijevoza na posao kao i zbog povećane urbanizacije

A sad ono za nas roditelje najbitnije. Djeca svoj životni stil i svakodnevne navike uče od nas, a oblikuju se kroz cijeli život. Tako mi kao roditelji imamo najveći utjecaj i odgovornost, što ćemo svojoj djeci ponuditi kao zdrav i primjeran životni stil. Teško je očekivati da će djeca biti sportsko aktivna ako njihovi roditelji to nikad nisu bili. Znanstvenici Whitaker et. al. (1997) su tako došli do pet zaključaka o utjecaju tjelesne težine roditelja na tjelesnu težinu njihove djece zbog kojih bi se morali zamisliti:

  • najveći indikator za dječju debljinu u odrasloj dobi kod djece mlađe od 3 godine je debljina njihovih roditelja,
  • kod djece stare od 3 do 9 godina važnu ulogu igra status prekomjerne težine ili debljine djeteta kao i kod roditelja, a što je dijete starije to je više vjerojatnije da će i u budućnosti imati problema s težinom
  • u starosti do 6 godina debljina oba roditelja značajno povećava mogućnost da će i dijete kad odraste imati problema s debljinom
  • Poslije 6-te godine vjerojatnost pretilosti u odrasloj dobi prelazi 50% za debelu djecu, međutim kod normalno teške djece ta vjerojatnost iznosi samo 10 %.

Zato je rana intervencija bitna i ako mislite da vaše dijete ima potencijal za razvoj prekomjerne tjelesneu težine obratite se vašem pedijatru i upitajte ga za savjet. Kao što je i znanstveno dokazano –  najbitniju ulogu imamo mi roditelji. Moramo paziti na pravi omjer između konzumirane količine hrane i tjelesne aktivnosti, kao i ograničenu količinu sjedenja pred televizorom, kompjuterima, tabletima i mobitelima. Uključite svakodnevnu fizičku aktivnost, kao šetnju ili vožnju biciklom u vašu tjednu rutinu. Zdrav stil života je najveće bogatstvo koje možemo dati našoj djeci, te im pokazati da slatkiši nisu ništa loše ako ih umjereno konzumiramo i ako se dovoljno krećemo na svježem zraku.

mag. Jelena Vuković Marin

Whitaker et. al.(1997). Predicting obesity in young adulthood from childhood and parental obesity.

World Health Organization (2010). Popilation-based Prevention Strategies for Childhood Obesity. Report of the WHO Forum and Tehnical Meeting.

World Health Organization (2015). Obesity and overweight.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *